Sanggupkah Anda Berkahwin Dengan Wanita Yang Tiada Dara?

on Monday


Gambar Hiasan
Sebuah akhbar tempatan melaporkan bahawa di negara ini dalam tempoh satu jam, seramai 6 orang gadis kehilangan dara mereka. Satu kajian juga menunjukkan 15.000 anak luar nikah dilahirkan setiap tahun.
Perangkaan ini boleh menjadi satu tamparan hebat kepada kaum lelaki yang merancang untuk mendirikan rumah tangga. Ini kerana mereka bakal dihimpit dilema kerana kemungkinan memperisterikan wanita yang telah kehilangan dara sebelum waktunya.
So, persoalan kat sini, adakah lelaki zaman sekarang masih lagi mementingkan status dara pada seorang gadis? Secara ringkasnya ini adalah pendapat peribadi aku, yang mungkin mewakili pendapat sesetengah golongan lelaki.
Aku rasa zaman sekarang ne pun lelaki masih lagi mementingkan status ‘dara’ seorang gadis. Bagi aku, dara tu melambangkan kesucian,maruah dan keperibadian wanita. Bukan bermaksud wanita yang tidak mempunyai dara itu tidak suci, mungkin mereka sukakan aktivit lasak sehinggakan tanpa disedari mereka kehilangan dara.
Kalau macam tu, aku tetap terima melainkan perkara tersebut berlaku kerana zina. Bagi kes lain, seperti mangsa rogol, ianya terpulanglah kepada lelaki untuk menerima atau tidak. Perlu diingatkan, kes seperti mangsa rogol ini berlaku bukan atas kehendaknya.
Sebenarnya, status dara ne perkara yang subjektif. Lain orang lain pemiirannya. Walau bagaimana pun pun, Tuhan dah tentukan jodoh kita. Macam mana sikap kita, begitulah jodoh kita. Jadi, kalau kita mementingkan status dara atau gadis, kita sebagai lelaki kena juga mempertahankan keterunaan kita. – suarapeople.com
Apa pandangan anda?
Ranking: 5

Respon

{ 38 comments... read them below or add one }

ffairuz said...

Dara atau tiada Dara.. adalah pilihan subjektif untuk si bakal suami.. kerana, ada lelaki yang boleh menerima si bakal isteri yang telah kehilangan dara akibat berzina ngan lelaki lain, tetapi telah bertaubat nasuha dan bakal suami tersebut membimbingnya menjadi isteri solehah... ada juga lelaki yang hanya boleh menerima isteri tiada dara yang hanya disebabkan faktor2 luaran yang lain kecuali berzina dengan sengaja.. ada juga lelaki yang langsung tidak boleh terima bakal isteri tiada dara kerana terus dianggap hina... Bagi pendapat saya secara peribadi, kalau betul2 kita menyayangi wanita tersebut dan sanggup membimbing wanita tersebut yang telah insaf ke arah jalan yang benar, bolehlah kita menerima wanita tersebut menjadi isteri kita tanpa mempersoalkan ada dara atau tidak..dara adalah soal no.2, yang paling penting, macamana seorang suami membimbing isterinya menjadi isteri solehah ... sebab ada juga kes suami berkahwin dengan wanita yang masih ada dara, akan tetapi wanita tersebut masih berfoya2 dengan bekas teman lelakinya tanpa pengetahuan si suami dan langsung tidak menunjukkan keinsafan untuk bertaubat..


7:56 AM
Anonymous said...

adakah anda masih teruna?


7:57 AM
kz silent killer said...

klo perempuan tu xda dara sbb di rogol, aq trima tp klo dia berzina mmg ssh skt la, tp klo dia da bertaubt aq trima dia, wat pa nax memilih ada ke x dara, klo smua nax yg ada dara, abis yg xda dara tu xpyh kawen la hehe, klo da cntik sdp mta memandg, pkai p0n sopan ttp aurat, klo aq ok ja, hahahax


8:02 AM
Anonymous said...

mlakukn aktivti lasak pown blayh hlang dra ke??


8:06 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:28 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:28 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:28 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:29 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:29 AM
Mohd Ridzuan Shahudin said...

Aku ok je...bg aku mse silam dia xpenting....yg penting adalah perlakuan dia setelah dikahwini aku.....dara atau tidak bkn penentu kbahagiaan...yg pnting dia sdar taraf dia sbg sorg isteri


8:29 AM
Melankolik said...

kalau saya memang takleh terima gadis yang sudah tiada dara.. fullstop.


8:45 AM
Dhani said...

aku suka baca semua komen untuk entry ni. terima kasih dan tahniah atas keterbukaan anda semua.


9:37 AM
airmie said...

yang kau gi berzina sapa suruh ,....aku kalu bab agama minta maaf la...kalu kau zina ngan seseorang kau kawin la ngan dia ...sap suruh kau nak cari pasal....kau nak sedap ngan laki lain pastu kau cri laki lain cuci mangkuk kau,,,,boleh jalan laaaaa


1:35 PM
mohd azmi man said...

Jaga maruah tu!


1:54 PM
mohd azmi man said...

Jaga maruah tu!


1:55 PM
Anonymous said...

dara???? zaman skang lelaki dah xpikir pasal tu smua..sbb nya,siapa yg hilangkan dara wanita?bkn lelaki ke?kalu ikutkan smua org nak yg sempurna,mcm tu jugak dgn pompuan,pompuan mane yg sanggup kehilangan dara?tp kenape dara pompuan tu hilang?pikir sendiri k..jgn menghukum seseorang perempuan tu jika dia tidak ada dara..,periksa dulu sbb ape dia hilang dara,jika dia hilang kerana kerelaan dia,bru la boleh kite pikirkan..tp jika dia btol2 sudah berubah,knp tidak kite bg dia peluang kedua?


1:56 PM
Anonymous said...

dara???? zaman skang lelaki dah xpikir pasal tu smua..sbb nya,siapa yg hilangkan dara wanita?bkn lelaki ke?kalu ikutkan smua org nak yg sempurna,mcm tu jugak dgn pompuan,pompuan mane yg sanggup kehilangan dara?tp kenape dara pompuan tu hilang?pikir sendiri k..jgn menghukum seseorang perempuan tu jika dia tidak ada dara..,periksa dulu sbb ape dia hilang dara,jika dia hilang kerana kerelaan dia,bru la boleh kite pikirkan..tp jika dia btol2 sudah berubah,knp tidak kite bg dia peluang kedua?


2:02 PM
Anonymous said...

Assalamualaikum, Dara? Smua lelaki mahukan seorang isteri yg masih mempunyai dari, akan tetapi sisuami perlu mengukur baju di badan dahulu, kerana banyak juga si lelaki yg tidak lgi teruna..Bagi saya sebagai seorang lelaki, ya sya mengaku sya mahukan seorang isteri yg mempunyai dara.. Akan tetapi klau wanita yg saya idamkan itu tidak mempunyai dara.. Sya akan bertnya dahulu bagaimana dara dia ilang.. Klau disebabkan terlanjur, tetapi dia sudah berubah dn mengaku yg dia telah terlanjur, sya tetap menerimanya..seadanya.. Dara juga boleh ilang sekiranya wanita itu aktif sukan lasak, sbb tu la kita kena tnya dlu, sbb apaa dara dia ilang.. Jgan buat kputusan melulu.. Apa2 pon, sya nk pesan pada kaum hawa, jagalah dara anda, sesunguhnya dara itu merupakan maruah seorang wanita, dn berterus-teranglah sebelum berkahwin.. Sekian Wassalam..


4:05 PM
Anonymous said...

Hipokrit arr suma nehh...kang ada laabyg buat alasan cr laen sbb xde dara...


7:08 PM
Anonymous said...

klo mcm ni punya lawa ...leh tutup sebelah mata...


9:50 PM
serang hendap said...

Kekecewaan..namun cuba menerima walau pedih di hati dan boleh membuat suami menangis...jodoh Allah tentukan....kpd sesiapa yg mengalami bersabar ade hikmah sebalik nya..Allah temukan suami dgn isteri sebegitu ade sebab...hmmm


11:40 AM
serang hendap said...

Sabar byk2..walau kecewa...cuba terima seadanya....itu jodoh.jodoh Allah yg tentukan..


11:42 AM
Anonymous said...

Test drive dulu, baru tau sedap tak sedap :D


10:44 PM
AH said...

wahai kaum adam berhak ke kamu menilai seorang hawa sedang Allah maha pengampun. kita hanya hamba yg tak pernah terlepas dari membuat kesilapan.kita bukan maksum. tepuk dada tanya imanmu. layakkah kamu menghukum hawa sedang kaum adam juga merampas maruah hawa. persoalannya mudah jika kita benar2 mencintai Allah dan redha dgn ujiannya. darjat kita lebih tinggi disisinya.


12:52 PM
Anonymous said...

Sibuk nak ckp psl dara... Yg teruna tu btl ke teruna lg...


11:26 PM
Anonymous said...

kesian kat perempuan yg kena rogol. sbb tu bukan kerelaan dia.die xbersalah.


9:21 PM
siti yasmeen said...

Patutnya laki jaga pompuan ngan baik bkn nya merosak kan mereka(pompuan)


3:45 PM
Anonymous said...

Bez gak baca komen sni.. Lau pmpuan xda dara.. Tu bkn ke bpunca dari llaki jugak.. Takkan la pmpuan yg salah.. Llaki pon.. Anda tu truna sgt ke.. Sng cakap..llaki baik..tuk wanita yg baik.. Llaki jahat,tuk wanita yg jahat.. Kadang.. Allah akan beri ujian dlm hdup,kita hya perlu jalani ngan sabar,sbb smuanya ada hikmah..


12:41 AM
Anonymous said...

Jgn jadi terlalu memilih jika diri sendiri x sempurna. Dara atau x itu kisah silam si gadis. Kekadang apa yg berlaku bukan kehendak si gadis. Kerana lemah atas pujukan lelaki maka terjadilah 'ketelanjuran' diorang. So jgn salahkan si gadis. Anda mahu gadis yg masih dara? Sila cermin diri dahulu. Kalau diri sendiri pun nakal suka ke tempat2 'nakal' jgnlah terlalu memilih. Yg nk gadis dara tu baik sgt ke xpernah sentuh perempuan ke? Phuiii.....


3:23 PM
Anonymous said...

Sy tertarik utk membahaskan bila lelaki berbicara… kesian golongan perempuan, seorg kwn sy memberikan mahkotanya kpd tunangnya dgn alasan utk buktikan dye ada dara b4 kawen (ats desakan tunang dye), si lelaki ni pun percaya la utk bernikah dgn kwn sy ni… tp lelaki memg dasar lelaki… dh dpt dara, dh sudh mendptkan khidmat kwn sy beberapa kali sbgai is3… time dateline nk nikah….. dye tuduh kwn sy buat dgn jantan lain…. n dat relationship is over… kwn sy separuh gila bila tunangnya putus tunang n kawen dgn perempuan lain…

yelah kan perempuan senang nk cam klw dh x de dara tp lelaki sush nk cam klw dh x de teruna

sy x mampu nk ckp ape2 sbb kwn sy pun ada salah jugak.. tp golongan perempuan mcm ni.. kesian dorg.. kaum adam.. be responsible…


12:34 AM
Andrew said...

Virginity - A big issue over a little tissue!


10:08 AM
Andrew said...

Virginity - A big issue over a little tissue!


10:09 AM
Anonymous said...

Aku sebenarnya xtau nak detect die dara ke x....aku pernah terlanjur sekali....n aku nak bertanggung jawab, tapi x sangka aku yang ditinggalkan n die pergi dgn laki lain...bulan lapan 2013 ni die kawin...orangnya alim dan baik...aku terasa sgt bersalah...tapi kenapa dia pergi dgn lelaki lain?...adakah kerana aku bercinta jarak jauh?...adakah kerana memang die jenis yg setia?


5:36 PM
Anonymous said...

ingat 1 je lah....perempuan yang baik untuk lelaki yang baik bgitulah sebaliknya...tak pyh gaduh2..lu pikirla sndiri kata nabil..so if u nak keturunan yg baik,first step u kna jga diri u dlu...n skrang ni,susah nk cri anak dara untuk jdikan isteri mcmtu jgk teruna..tp yang pasti masih ada..dats all..jodoh ketentuan Ilahi..


4:10 PM
Anonymous said...

Aku berkawan dengan seorg yg tlah berzina dengan bekas pakwe dia lebih daripada 10 kali sebelum dia kenal aku...kawan yang aku maksudkan itu juga merupakan tunang saya...rasa pilu dan hiba bila dia bgtau hal yg sbnr yg telah berlaku kat dia...apa pun sekarang nie aku yg bertanggungjawab menjaga dia sebaiknya...lelaki yg hilang kan dara dia boleh pergi jahanam...


5:41 PM
Anonymous said...

Aku berkawan dengan seorg yg tlah berzina dengan bekas pakwe dia lebih daripada 10 kali sebelum dia kenal aku...kawan yang aku maksudkan itu juga merupakan tunang saya...rasa pilu dan hiba bila dia bgtau hal yg sbnr yg telah berlaku kat dia...apa pun sekarang nie aku yg bertanggungjawab menjaga dia sebaiknya...lelaki yg hilang kan dara dia boleh pergi jahanam...


5:42 PM
Anonymous said...

Dahulu sy juga fikir terima saja gadis xde dara ni,yg penting dia dh berubah..tapi rupa2 nya tak semudah yg disangka. Ianya ttp menjdi igauan wlaupn sudah bertahun- tahun kahwin. Lebih- lebih lg wktu dia buat perangai atau ada selisih faham..wktu awal perkahwinan biasalah, semuanya manis dan baik- baik saja, maklumlah bulan- bulan madu di awan biru..tapi lama kelamaan keadaan berubah..adakalanye kita balik krja pun dia buat bodo je, siap mengadap nset senyum2 sorg2 lg.. rumah pulak berserabot. Wktu mntk dilayan wktu tu lah dia sebok2 buat krja rumah.pehh,terbakarnye hati.. bertambah sakit bila cemburu dtg dan fikirkan kisah lama si dia..


3:24 AM
Anonymous said...

kita kena terima yg kita hidup pada zaman di mana perempuan rosak begitu ramai.
so sbg laki, aku dh prepare hadap bnda cmni nnti.
skng ni, pgg tgn kiss pluk dpn public dh jadi bnda normal.
so what we expect our future wife to be?


12:21 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Belogfadah Sempoi... All Rights Reserved