facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

ORANG KAYA HANTAR ANAK KE PERKAMPUNGAN...LIHAT APA YANG TERJADI APABILA DIA BALIK....



Seorang lelaki dari CHINA yang benar-benar kaya menyuruh anak lelakinya pergi ke kawasan luar bandar dan mahu dia mengalami kemiskinan. Anaknya tinggal bersama keluarga di luar bandar selama tiga hari, dan apabila dia pulang, dia mempunyai perbualan yang berikut dengan bapanya.

Ayah bertanya, "jadi bagaimana pengembaraan kamu?"

Anak itu berkata "Rasanya baik-baik saja."

"Apakah perbezaan di antara rumah kita dan rumah mereka?" Ayah bertanya.

"W0w! Terdapat banyak perbezaan! " jawabnya gembira, dia meneruskan

"Kita mempunyai seekor anjing di rumah, tetapi mereka mempunyai empat.

Kita ada air yang di sucikan dalam kolam renang, tetapi mereka mempunyai sebuah kolam yang sangat besar dengan air yang bersih dan jernih, ada juga ikan di dalamnya.

Kita ada lampu mentol yang mencerahkan suasana kebun kita, tapi mereka mempunyai bulan serta bintang yang menyinar malam mereka.

Kebun kita terhad dengan pagar yang di bina, tapi mereka tiada had. Kebun mereka sangat luas seperti luas sehingga hujung dunia.

Kita hiburkan diri dengan mendengar lagu di rumah, mereka mendengar burung mencicit serta bunyian alam semula jadi yang lain.

Rumah kita di keliling oleh pagar, tapi rumah mereka sentiasa terbuka menjemput sesiapa untuk datang

Di bandar, telefon bimbit dan komputer menghubungkan kita; di sana, orang yang berkait rapat dengan sifat dan keluarga mereka. "

Lelaki tersebut sangat terkejut dengan apa yang anaknya katakan seterusnya, "Ayah, terima kasih kerana membenarkan saya tahu betapa miskin kita sebenarnya." Kata anak itu.

 “Many pe0ple are so p00r that the only thing they have is money.” – R0d0lfo C0sta

Hidup kita, kebahagiaan kita dan alam semula jadi di sekeliling kita adalah perkara-perkara yang wang tidak boleh membeli.

Mengapa perkara-perkara yang boleh dibeli dengan wang adalah lebih berharga daripada perkara-perkara yang walaupun wang tidak boleh di beli?

Apabila anda mula menghargai orang di sekeliling anda dan perkara yang anda punyai, anda akan berhenti mengejar erti "hidup kaya" kerana anda tahu anda mempunyai semua yang anda perlukan.

Kisah ini di tulis oleh seorang yang tidak di kenali, artikel versi bahasa China telah tersebar luas di internet, jadi kami memutuskan untuk menterjemahkannya ke dalam Bahasa Melayu dan membiarkan lebih ramai pembaca tahu tentang cerita ini.

loading...
ORANG KAYA HANTAR ANAK KE PERKAMPUNGAN...LIHAT APA YANG TERJADI APABILA DIA BALIK.... ORANG KAYA HANTAR ANAK KE PERKAMPUNGAN...LIHAT APA YANG TERJADI APABILA DIA BALIK.... Reviewed by Unknown on 11:13 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.