facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

Pukul 4 Pagi. Mak Mertua Tiba2 WhatsApp. Apa Yg Diberitahunya Buat Aku TERDUDUK !!!


Pukul 4 Pagi. Mak Mertua Tiba2 WhatsApp. Apa Yg Diberitahunya Buat Aku TERDUDUK !!! | Aku ex iium, kawin time belajar last semester. Nama aku Mila. Husband aku pegawai bank kat selangor. husband aku anak no 2 dan anak kesayangan mak mertua aku. sebelom kami kawen, laki a#ku ada cakap yang mak die x suka orang pan#tai timur. bagi die, org pantai timur ni cakap ntah ap2, x pandai jage diri and selekeh. Nak dijadikan cerita, aku ni org terengganu.
So first things first, die mmg da x suke aku la.sebb orang pantai timor. mase datang merisik pon die terus terang je cakap, susah kalau kawen ngn org pantai timur ni, jaoh dan penat nak drive.tapi disebab#akan anak die da berkenan, die ikotkan jugak walaupon jaoh. Pertama kali aku diamkan jela sebb nak jage hati bakal mertua.
Famili mert#ua aku ni menetap kat arab saudi, madinah. sebb ayah mertua aku kerja kat sane. abang ipar aku ni kahwin dengan menantu pilihan hati mak mertua aku la, orang perak. mase mula2 kawin dulu, aku balik kadang2 la umah maktua aku sebb aku masih lagi belajar. mase tu mak mentua and 2 org lagi anak die da fly to saudi.
Aku ni pulak, jenis yg buat keje banyak2 terus, contohnya, iron baju banyak2, basoh bju banyak2 n masak banyak2 la. orang pntai timo ni kn mmg pandai masak n sedap plak tu. Nak dijadikan cerita, sebulan kawin aku da disahkan mengand#ong. Alhamdullillah,rezeki. aku kene hadap morning sickness yang sangat2 terok sampai aku nk jlan pon x larat. masa cuti semester tu, husband aku baw#ak la aku duk umah mertua aku yg mase tu abang ipar n bini die ngah du#duk jugak. die x nak la tinggalkn aku kat umah mak aku kat terengganu sorang2 sebb aku alahan terok, sush die nak datang n jage aku time tu.
Rumah kami ngah renovate mase tu nk besarkan dapor. so aku setuju. aku duduk la sana, tetapi bini abang ipar aku ni mcm x suka aku dudk kat sane jugak. aku memang x leh nk masak atau buat ap2 time tu. bau minyak n bawang goreng pon x buleh. bau ubat gigi pon x boleh.sampai aku gune ubat gigi budak2 yg kodomo lion tu je tuk berus gigi aku. masok mkanan je terus muntahkn balik. mae tu check in check out hospital je keje aku. So mmg aku x de energy dan mmg tak larat la nak kemas2 umah ke masak ke.
Tapi, aku siap2 da anta dobi baju kerja laki aku ciup gosok da untuk 2 minggu. so keje aku time tu baring jela. Disebabkan aku ni baring je, bini abg ipar aku ni mengadu kat mak mertua aku ni. Cakap aku ni duk sini macm raja, and buat die macm hamba. die cakap aku n#i x iron pon baju laki aku, laki aku pakai je baju yang be#rkedut seribu pehi kerja. Demi Allah, aku tak de pon nak suruh die masakkn ke ap ke untuk aku, sebb aku memang x leh makan ap2 pon.
Mak mentua aku ni wasap aku pg2 bute, dalm kol 4 pagi mcm tu, maki hamun aku cakap aku manje la, mengade la,. die cakp la dulu die pon mengandong jugak boleh je buat keje umah, masak x de pon nak harapkan orang masakkan untuk die. aku nangis la bile die cakp mcm2 kat aku dalm wassep tu. mungkin sebb ngah mengandong kot, emosi lebih. laki aku time tu terkejut la sebb aku nangis sedu sedan, aku bg la die bace wassap mak die tu. laki aku macam bengang la, sebb m#cm mane die boleh tau sedangkn die x de kat sini pon. esoknya, die la tanye abang die, abang die cakp x tau ap2, so sah2 la bini die punyer keje. kami try la tanya secara baik, die x menga#ku, last2 laki die cek wassap die, mmg die yg jadi batu api cerita macam2 kat mak mertua kat sana. Aku and husband aku start hari tu, memang da x cakap ap2 pon biras aku.
Mase nak raya, diornag balik malaysia. ayah mertua aku harap sangt la boleh duduk ramai2 berkumpul ramai2. aku ikotkn la jugak walaupon macam malas la. mase tu aku da ok sikit la, boleh la masak sikit. mase tu plak, diorang ni ambik kesempatan, suruh aku masak macam2. aku dengan perot boyot nye, masak la sorang2 kat dapor sambil menangis. mcam2 aku masak, nak sangt ambik h#ati ayah mertua ak. dah la msak sorang2, bile makanan da hidang, mak mer#tua aku ni x ajak pon aku makan sekali. sedih sangt time tu. ase nak balik je nak mengadu kat mak aku. laki aku ni serba salah, last2 die ajak aku makan dengan die je nanti. da la aku masak, aku hidang, diornag mkn2 pastu tinggal je pinggn mangkok tu atas meja pastu keluar nak g jalan2 . siap pesan lagi kat aku, cuci bersih2 dan keringkan betol2 sebb pinggan tu mahal.
Cube korang pikir hati aku time tu? aku ni menantu ke maid diorang? bukan aku sorang je menantu, die ad lagi 1 menantu dan 1 anak perempuan. tapi semua tu aku sorang yang buat. berpeloh aku duduk kat dapur, sorang2, bila da masak makan nye ramai.
Mak mentua aku mase aku bersalin x datang tengok x kol pon tanye aku n cucu die ok ke x. alasan die jaoh. tup2 aku dapt tau m#enantu kesayangn die seliuh kaki, boleh plak drive ke ipoh semata2 nak tengok. time tu aku memang da terasa hati sangt2. die balik dari bercuti kat istanbul beli mcm2 kat menantu die sorang lagi. tudung ab#aya, tshirt set pinggn mangkok la , bahagian aku, die beli tudung 1 helai je, x beli kn aku baju ke ap ke sebb alasan die x tau size. padahal aku ni size standard je,kalo nak banding ngan menetu die srang lagi yang agak gempal tu. Semua yang aku buar,ad je yang x kene kat mate die. h#ari tu die kol laki aku dari madinah, tanya kenapa belikan minyak wangi dan jam mhal tuk aku? membazir je die cakp. baik belikan die. aku diam je x cakp ap2.
Ntahla, now aku da keje, anak aku da 8 bulan da now, dan da duk umah laki aku. aku da jadi x keruan sebb miggu depan diornag da nak balik sebb nak beraya. tahun ni turn raye umah mak aku kat terengganu. kadan#g2 aku pikir jugak, hine sangt ke orang pantai timor ni dimata orang Johor?? mulia sangt ke diorang yg kaya raya ni berbanding peneroka felda ? kadang2 aku terpikir jugak, kenapa ek orang yg pakai jubah laboh tuudng besa dan diornag da dudk kat madin#ah, kat tnah suci, tapi kenapa still ad sikap negatif mcam tu?? aku tanye jugak laki aku apsal aku, laki aku hanya soh sabar2 sebb die cakp ada balasan dan bahagian oarang2 yang sabar ni.
Aku hmmmm ntah la, x tau la setakat mane leh sabar …. doakan aku supya diberikan sabar yang tertinggi. – Mila via IIUM.
loading...
Pukul 4 Pagi. Mak Mertua Tiba2 WhatsApp. Apa Yg Diberitahunya Buat Aku TERDUDUK !!! Pukul 4 Pagi. Mak Mertua Tiba2 WhatsApp. Apa Yg Diberitahunya Buat Aku TERDUDUK !!! Reviewed by Unknown on 11:56 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.