facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

Sebab Kenapa Lantai Kaabah Sentiasa Sejuk Walau Terdedah Terik Matahari



Secara kebiasaannya, lantai yang terdedah kepada cahaya panas terik matahari akan mengalami suhu kepanasan yang melampau. Namun di Masjidil Haram pula tidak begitu kerana lantainya mengalami suhu yang sejuk. 

Mungkin ada di antara kita pernah mengujungi Masjidil Haram sama ada bagi menunaikan ibadah haji mahupun ibadah umrah. Namun bagi yang berpengalaman ke sana, mungkin tertanya-tanya mengapakah lantai di Masjidil Haram tidak panas sedangkan cuaca pada ketika itu benar-benar panas sehingga mencecah lebih 40 darjah Celcius. 

Melakukan tawaf (mengelilingi Kaabah) di malam dan siang hari memang berbeza. Jika malam hari, cuaca cukup sejuk. Oleh itu, orang sekitar Mekkah jika ingin melakukan umrah biasanya dilakukan pada malam hari. Begitu juga dengan warga di sekitar Kota Makkah seperti Jeddah. Warga di bandar yang terletak sekira satu jam perjalanan dari Mekah ini, biasanya keluar pada petang hari agar boleh sembahyang Maghrib berjamaah sekaligus melakukan umrah. 

“Kebiasaan orang di sini begitu. Agak pelik kalau berangkat ke Makkah untuk umrah pada pagi hari,” kata guide MCH Jeddah, Sahe, yang sudah tinggal 23 tahun di Arab Saudi. 

Memang suhu di Makkah akhir ini cukup panas sekitar antara 40-42 darjah celsius. Bandingkan dengan Malaysia yang suhu panas tertingginya berada di sekitar 37 darjah celcius. Waktu paling panas biasanya terjadi pada pukul 3.00 petang waktu setempat. 

Setelah itu, terus menurun hingga malam hari. Memang keadaannya sangat jauh berbeza. Jika malam hari, melakukan tawaf tidak terlalu mengerah tenaga. Berbeza halnya jika tawaf dilakukan siang hari. Keringat sudah pasti bercucuran kerana panas matahari yang menyengat. 

Meski demikian yang unik, meski mengelilingi Kaabah tanpa alas kaki, namun telapak tidak terasa panas sama sekali. Padahal tempat tawaf merupakan ruang terbuka, panas matahari langsung menerpa lantai marmar. Ini berberza dengan lantai di jalan hendak keluar dari pintu Marwah. 
loading...
Sebab Kenapa Lantai Kaabah Sentiasa Sejuk Walau Terdedah Terik Matahari Sebab Kenapa Lantai Kaabah Sentiasa Sejuk Walau Terdedah Terik Matahari Reviewed by Nur Fadah on 11:15 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.