facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

AWAS !!! Jangan Simpan 10 Jenis Makanan Ini Di Dalam Peti Sejuk


Berikut merupakan 10 jenis makanan yang anda kena elak untuk simpan dalam peti ais.

1. Ubi Kentang

Ubi kentang akan merasa “gembira” jika anda menyimpan ia di tempat yang kering, dan gelap…. Menyimpan di dalam peti sejuk akan menukar kanji dalam kentang kepada gula, dan ini akan mengakibatkan satu rasa yang kurang enak pada kentang….

2. Tomato

Simpan sahaja tomato di luar peti sejuk di tempat yang kering…. Menyimpan di dalam peti sejuk akan menyebabkan tomat0 kehilangan kesegaran dengan lebih cepat…

3. Madu

Simpan madu di dalam suhu bilik dan jauhkan dari matahari….Menyimpan di dalam peti ais akan menyebabkan madu berbuah bentuk seakan kristal dan mengeras….

4. Tembikai

Menyimpan tembikai di dalam peti sejuk akan mengakibatkan ia kehilangan pengantioksida. Biarkan ia di luar untuk mengelakkan ia kehilangan nutrien yang sepatutnya kita ambil….

5. Bawang

Ramai yang tersilap bahagian ini.Menyimpan bawang dalam peti sejuk akan menyebabkan makanan lain di dalam peti sejuk terkena bau dari bawang. Simpan sahaja bawang di dalam almari makanan….

6. Roti

Ya, ramai yang lakukan ini. Anda menyimpannya di dalam peti sejuk kerana menyangka ianya dapat menghalang pembentukan kulat. Ya, memang ianya menghalang, tetapi ianya akan menjadi sedikit keras dan kering…. Ya, b0leh menyimpannya, tetapi masukkan di dalam bekas khas kontena dan jangan biarkan ia terbuka….

7. Kopi

Ianya akan menyebarkan bau kepada makanan yang berada dalam peti sejuk. Maka, barkan ia di dalam suhu bilik bagi mengekalkan kesegarannya….

8. Bawang putih

Simpan bawang putih di dalam tempat yang gelap, kering an masukkan di dalam beg kertas. Ia akan terus kekal segar. Menyimpan di dalam pet sejuk menggalakkan pertumbuhan kulat pada bawang putih….

9. Sos

Semua sos boleh kekal segar dengan hanya meyimpannya di dalam suhu bilik dalam keadaan kering….

10. Tumbuhan herba

Menyimpan tumbuhan herba di dalam peti ais akan menyebbakan ianya hilang kesegaran dengan lebih cepat. Simpan tumbuhan herba dalam bentuk jambangan bunga, dan letakkan dan biarkan separuh dari herba itu di dalam air…. Biarkan sahaja di dalam suhu bilik….

Moga selepas ini, anda tidak lagi membuat kesilapan menyimpan makanan yang tidak sepatutnya di dalam peti sejuk.
loading...
AWAS !!! Jangan Simpan 10 Jenis Makanan Ini Di Dalam Peti Sejuk AWAS !!! Jangan Simpan 10 Jenis Makanan Ini Di Dalam Peti Sejuk Reviewed by Unknown on 11:28 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.