facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

IBUBAPA BACA NI !! KETIKA ANDA MENDOKONG BAYI ANDA JANGAN DIGONCANG ATAU DILAMBUNG KE UDARA, LIHAT INI AKIBATNYA !! ((TOLONG SEBARKAN))


Ada ibu bapa yang menjaga anaknya yang masih bayi dengan cara melemparkan ke udara dan kemudian menangkapnya untuk mendengar ketawa bayi. Atau goncang badan serta bahu keras manakala ungkapan berasa jengkel. Jika anda berbuat demikian, jadi berhenti serta-merta. Ketika orang lain dilihat berbuat demikian pada bayi mereka, berhenti, kerana ia adalah berbahaya kepada badan bayi.


Adakah awak tahu? Beberapa tahun yang lalu ya kawan-kawan, pakar-pakar perubatan mengenal pasti jenis penyakit yang serius pada bayi, yang dipanggil “Sindrom Kematian secara tiba-tiba” Salah satu pencetus ini adalah satu kejutan kepada badan bayi. Ia mengejutkan betul ..
Di Jerman, purata kira-kira 100 bayi setiap th. mengalami kerosakan otak yang teruk kerana mereka digoncang penjaga. Laporan mengenai angka-angka ini, berdasarkan kepada bancian unit penyakit yang jarang berlaku kanak-kanak di Jerman. Persatuan Pediatrik di Jerman menganggarkan bilangan bayi yang mengalami trauma disebabkan oleh yang goyah, ia sebenarnya lebih tinggi.
“Gegaran bersungguh-sungguh selama lima saat sudah cukup untuk menyebabkan kerosakan kepada fungsi otak,” kata Profesor Hans-Juergen Nentwich, ahli lembaga pengarah persatuan itu. ”
Mengapa kejutan pada bayi boleh membawa kepada kematian?

Menurut pakar-pakar perubatan, adalah kerana bayi masih kecil tidak boleh memegang sendiri kerana otot leher lemah. Keputusan, jika bayi digoncang badannya, kepalanya akan berpindah ke depan dan belakang.
Bergoyang-goyang Ini menyebabkan kerosakan otak dan pendarahan dalam otak dan juga pada permukaan otak, yang boleh menyebabkan masalah yang serius di dalam otak bayi, dan boleh menyebabkan masalah tetap berlaku, seperti:
1. Kerosakan pada otak
2. Cerebral palsy
3. Buta
4. Épila * si
5. bercakap Kesukaran
6. kesukaran Pembelajaran penyelarasan
7. Kesukaran serangan
8. Heart
9. terencat Mental
Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dielakkan dengan tips pencegahan:
– Jangan pernah menggoncang bayi di bawah umur 3 thn, Untuk apa-apa sebab, terlalu..
– Apabila anda membawa bayi anda, jangan lupa untuk sentiasa menyokong kepala bayi dengan tangan anda.
– Beritahu tentang kepentingan untuk melindungi kepala bayi anda pada pengasuh anda.
– Pastikan semua orang-orang yang sering memegang bayi rapat dan anda melihat bahaya sebenar bayi jika digoncang atau goyah.
Dalam sesetengah kanak-kanak juga boleh menyebabkan kematian. Ini dikenali sebagai digoncang-baby-sindrom. Mengapa risiko?
Bayi mempunyai kepala yang lebih besar daripada ahli-ahli badan yang lain, dan otot leher masih lemah. Jika digoncang, kepalanya akan jerk ke hadapan dan ke belakang. The kapal tunda yang akan menggoncang otak dan memusnahkan ia. saluran darah kecil akan koyak, menyebabkan pendarahan dalam otak dan kawasan sekitarnya, dan juga di mata bayi.
Risiko paling besar adalah untuk bayi di bawah satu tahun, tetapi tidak boleh menolak kemungkinan kemajuan dalam usia yang lebih besar. Apa yang perlu berhati-hati bahawa kejutan ini boleh berlaku dengan tepat apabila kita sibuk bermain dengan bayi.


Oleh itu terdapat beberapa permainan dan aktiviti yang harus dielakkan untuk mengelakkan ia, termasuk:
1. Membuang bayi ke udara.
2. Berlari sambil membawa bayi di belakang beliau atau di kepala.
3. Piggyback (bayi memanjat ke belakang, sehingga kaki dan menggegarkan).
4. Putar bayi.
Jangan lupa untuk mengingatkan orang di sekeliling anda supaya, berkongsi maklumat ini membaca demikian oleh saudara-mara, pengasuh, datuk nenek, dan jiran-jiran untuk tidak goncang bayi.


sumber : jamgetah
loading...
IBUBAPA BACA NI !! KETIKA ANDA MENDOKONG BAYI ANDA JANGAN DIGONCANG ATAU DILAMBUNG KE UDARA, LIHAT INI AKIBATNYA !! ((TOLONG SEBARKAN)) IBUBAPA BACA NI !! KETIKA ANDA MENDOKONG BAYI ANDA JANGAN DIGONCANG ATAU DILAMBUNG KE UDARA, LIHAT INI AKIBATNYA !! ((TOLONG SEBARKAN)) Reviewed by Unknown on 1:39 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.