facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

SUBHANALLAH… KENAPA TANGAN BERKEDUT BILA KENA AIR LAMA-LAMA?




Kenapa Tangan BERKEDUT Bila Kena Air Lama-Lama?
Pernahkah anda tertanya-tanya kenapa jari-jari tangan dan kaki kita selalu berkedut setiap kali berendam dalam air? Tom Smulders, seorang pakar evolusi biologi saraf dari Newcastle University di Inggeris, mengatakan, kulit mengecut merupakan bentuk adaptasi fisiologi. Kulit mengecut memberikan cengkaman yang lebih baik ketika kerja-kerja untuk mencabut tumbuhan-tumbuhan yang basah.
“Kulit kedut juga menghalang kaki tergelincir apabila berjalan di persekitaran yang basah dan licin,” kata Smulders, pada, 9 Januari, 2013. Kajian itu sekaligus membuktikan kebijaksaan Allah dalam setiap hal yang terjadi.
Kedutan pada jari tangan dan kaki juga membantu manusia purba membangunkan teknologi awal mereka, misalnya pengendalian alat dalam keadaan basah. Ini membuatkan mereka memperbaiki senjata memburu jika digunakan di tengah hujan dan seperti alat menombak ikan.
Teori lama mengatakan hujung jari atau jari kaki akan menyerap air apabila bersentuhan dengan air dalam masa yang lama. Permukaan kulit mula membengkak, beralun, dan membentuk lipatan-lipatan kecil. Namun kajian Smulders menunjukkan hal itu tidak berlaku ketika saraf di jari patah.
Kaki kedut.jpg
Bila membengkak, jari yang bersentuhan dengan air, ia akan mengecut kerana saluran darah di dalamnya mengecut. Kesan-kesan ini dikawal oleh sissubtem saraf autonomik, yang juga mengawal pernafasan dan denyutan jantung.
Smulders menyiasat manfaat jari berkedut selepas membaca kertas yang ditulis Mark Changizi, pengarah kognisi manusia di Makmal 2AI di Idaho, Amerika Syarikat. Kertas yang diterbitkan dalam jurnal Brain, Behavior and Evolution, mengatakan bahawa kedutan pada jari seperti bunga tayar kereta dan rangkaian saliran di pergunungan.
Dalam kajiannya, Smulders meminta 20 responden untuk memindahkan 45 guli dari satu bekas ke ke bekas lain. Setiap responden mesti menjepit guli satu persatu dengan telunjuk dan ibu jari tangan kanan. Guli dibawa melewati lubang yang memisahkan antarwadah. Kemudian dipindahkan ke jari telunjuk dan cengkaman ibu jari tangan kiri dan dimasukkan ke dalam bekas lain.
Satu lagi soalan yang timbul daripada kajian ini adalah mengapa jari tidak berkedut pada setiap masa. Malah, apabila tidak tenggelam di dalam air. Smulders berkata kedutan membawa satu lagi kerugian bagi fungsi jari jari kaki dan manusia. “Kepekaan di tangan dan kaki akan hilang,” katanya
loading...
SUBHANALLAH… KENAPA TANGAN BERKEDUT BILA KENA AIR LAMA-LAMA? SUBHANALLAH… KENAPA TANGAN BERKEDUT BILA KENA AIR LAMA-LAMA? Reviewed by Unknown on 11:37 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.