facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

Ayah X Minta Hantaran Langsung Tp Apa Keluarga Laki Buat Masa Nikah Kami TERKEJUT !!!

Ayah X Minta Hantaran Langsung Tp Apa Keluarga Laki Buat Masa Nikah Kami TERKEJUT !!! | Nama aku Anne. Masa aku kawin dulu (now aku dah ada beberapa orang anak), aku ada Degree. Parents aku tak mintak hantaran. Diorang cuma nak mas kawin saja lebih kurang RM 3k plus (ada simbolik number ni). Hantaran mmg tak ditetapkan. Up to my husband side. Ikut suka hati. Tetapi… Keluarga laki aku kasi jugak belanja kat aku. RM15k.



Tak termasuk hantaran2 or belanja lain. Ni just hadiah utk aku. Mas kawin pulak dorang up lagi. Instead of RM 3k plus yang bapak aku mintak. Dorg kasi around RM 5k. So in total dekat situ je aku dapat around RM 20k. Tak termasuk belanja lain yang sesetengahnya turut disponsor. Ini mmg aku langsung tak expect and tak mintak. Serious.

Mungkin la keluarga laki aku berkemampuan, tapi moralnya di sini, kalau laki tu mampu, dia akan kasi punya 10k ke 100k ke. Kau takyah mintak. Yang kau dok mintak 10k 15k 20k dah dorang tak mampu. Sampai kena catu makan semua mmg la kesian. Kalau nak yang mampu, cari la yg mampu kasi mcm tu. Kalau mak bapak korang yang demand lebih, korg cakap la kt dorg cmni, “eh, ingat anak mak ayah ni retis ke nak demand 20k??”. Pendek kata cakap kat dorang, tak payah la nak demand lebih2 macam kita ni hebat/ cantik (seangkatan dengannya) sangat pulak. Orang pun nak tengok kita jgk. Kalau laki kau mampu and sanggup cari duit tu, then no issue. Cakap cmni ONLY kalau laki kau mmg tak mampu sangat and kau rasa mmg takkan ada laki yang sanggup.

Another story is melibatkan kawan aku. Lelaki. Tunang dia time tu mintak hantaran RM20k. Dia makan hari2 budget RM5 je. Parking kereta jauh then jalan ke office sbb tak nak byr parking. Ni dia usaha ni nak kumpul 20k and nak kasi hantaran2 demand tunang dia tu which is happen to be kawan aku jugak. Laki tu pn baru kerja. Kesian tgk dia tak makan kekadang. Tapi tau apa jadi pastu? Dorang tak jadi kawin. Putus tunang. Dah stress sangat mengejar perkahwinan idaman asyik gaduh la. Masa tu tinggal lagi berapa bulan je nak kawin. Preparation banyak dah siap. Kawan laki aku tu siap dah bayar honeymoon segala ke Europe (tunang dia nak). Now dia happily married with another woman. Ini contoh bila kau susahkan perkahwinan tu. So nampak kan laki tu usaha tapi dah tak ada jodoh. Allah is the best planner and it might be for the best.

Lepastu aku ada kawan office, anak Tan Sri. Of course kaya la kan bila anak Tan Sri. Hantaran RM5k je. Ye la nanti korang kata of course la dah family dia mampu tanggung. Tapi perkahwinan dorang smooth je sampai harini. Laki tu pun biasa2 je. Tak banyak duit sangat so parents tu mudahkan la urusan perkahwinan dorang.
And in the first place pun, memang la keluarga perempuan yang kena tanggung majlis belah perempuan kan? Kenapa nak minta pihak lelaki tanggung? Mak bapak aku anak semua perempuan pun mmg semua majlis kena tanggung sendiri la. Takda plak dorang mintak kitorang duit. Duit hantaran tu mak aku suruh aku simpan buat belanja lepas kawin. And kitorg beli rumah time bertunang, beli barang rumah, etc. Parents aku buat majlis takat termampu je la. Aku pun tak kesah sangat sebab bagi aku yang penting is kehidupan lepas kahwin.
Keluarga husband aku plak, lepas kawin, duit salam pun dorang tak amik. Dorang kata itu patut kasi kat kami yang baru nak memulakan hidup berkeluarga. Dapat extra berapa ribu lagi duit salam. Kat situ majlis kami dah jadi mcm bukan kehabisan duit, tapi murah rezeki plak kan? Yes, aku tak sangka. And aku takda berharap. Mungkin korang akan kata aku bertuah. Mungkin.
But, aku bukan jenis nak majlis grand2 ke. Nak itu nak centerpiece ni, deco sana deco sini. Baju kawin designer bagai. Takda. Bagi aku yang penting is kehidupan lepas kawin. Aku sentiasa pikir positive. Try tengok. Sbb aku dah rasa selalu la jugak bertuah. Macam buku “The Secret”. The power of positive thinking. Dan mungkin jgk sebab aku ada family yang selalu pikir positif ni. Mak aku selalu ingatkan kami adik beradik untuk pikir baik2 pasal orang. And jangan meminta2. Kalau nak, usaha sendiri.
And lepas kahwin kehidupan kitorang mmg byk dipermudahkan. Boleh la enjoy bercuti sana sini sebab tak ada hutang kahwin ke apa. Kitorang dapat beli rumah and after a few years kitorg jual la rumah tu. Dapat untung beberapa ratus ribu, invest benda lain pulak. Sini kuncinya ialah kena pikir jauh ke hadapan.

Satu lagi is ramai berebut2 lepas kahwin nak rumah besar2. Kalau mampu tak apa. Kalau tak mampu? Bergaduh sakan la financial very tight. Nak bayar rumah, kereta segala. Beli rumah kecik pun okay as a first house sebab family masih kecil. And its better kalau cari location paling awesome. Yang korang rasa ada prospect for future development. Kalau tak mampu jugak lagi, its not wrong to rent. Yang penting tau tahap kemampuan sendiri and boleh enjoy life jgk. Jalan2 bercuti, makan best2 sekali sekala, enjoy life dengan husband and anak2. Try pikir ke hadapan and banyak pikir positif even untuk benda simple je macam cari parking. Trust me. Kau akan rasa byk benda mudah.

Macam aku dulu kat Universiti, dapat kolej paling dekat dengan cafe, paling dekat dengan semua kelas (sebab aku tak da kereta). And akhirnya dapat best student award dengan pikir positif. Contoh: kalau ada group assignment and kau kena buat assignment sorang2 sebab kawan yang lain buat sambil lewa/ tak contribute, kau pikir la positif. Kau buat lebih, kau akan dapat ilmu lebih. Dulu aku salu pikir macam tu kalau ada masalah group assignment and tak payah stress2. Tak susah nak pikir positif pasal orang. Mungkin dorang tak dapat contribute sebab ada masalah bukan sengaja.
And kat universiti dulu, aku pun ada jumpa orang2 unique mcm yang selalu aku baca kat Page confession ni. Perangai malas pengotor ke apa. Tapi kau buat relax sudah. Pikir positive. Tak semua orang sempurna kan? End up, aku dapat stay dalam college sampai akhir semester. Bilik sebelah cafe je. Jalan 10 minit je ke kelas. Roomate aku semua baik2. Alhamdulillah. Dipermudahkan.

And then lepas study, aku tak sempat nak attend graduation ceremony, aku dah dapat offer kerja kat a big company. How? Aku gunakan last semester aku untuk cari kerja and networking. Ini kau kena proactive sikit la. Usaha lebih and company tu akan nampak kau macam jenis yang semangat and again, think positive and talk positive. Jangan nak dengki2 ke apa. Hati kena bersih. Rezeki masing2.
Pasal jodoh atau berkait dengan lelaki ni simple je advise aku, try to think like a man, but act like a lady. Jangan sayang keterlaluan kat sorang laki. Sayang diri sendiri dulu. And tak yah kejar2 lelaki ni. Macam main chess, kita kena pikir jauh ke hadapan lagi dari our opponent in order to win. Laki ni tak suka benda complicated. Nak gaduh lama2 semua. Try to make it simple. Mungkin sebab aku mcmtu. Tak suka nak pikir sangat psl benda yang aku tak leh kontrol. Aku buat benda yang aku boleh control ja. Contoh: study. Kerja. Jadi isteri/ ibu terbaik. Improvekan diri pergi extra class, pergi gym etc. Yang lain, serahkan pada Allah. Cuba buat mcm ni. Korang akan rasa banyak benda dipermudahkan.
Disclaimer: This does not mean that my life is perfect and free from problem ya. Cuma aku memilih untuk bersyukur and cuba tackle setiap masalah dari sudut positif. In Syaa Allah. – Anne Boleyn via IIUM.
loading...
Ayah X Minta Hantaran Langsung Tp Apa Keluarga Laki Buat Masa Nikah Kami TERKEJUT !!! Ayah X Minta Hantaran Langsung Tp Apa Keluarga Laki Buat Masa Nikah Kami TERKEJUT !!! Reviewed by Unknown on 12:33 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.